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撮影 竹久直樹
撮影 竹久直樹
2022.10  The Everyday -魚が水について学ぶ方法(T3 PHOTO FESTIVAL TOKYO)@京橋通郵便局
2022.1 多層世界の歩き方 @icc
2021.2 「写真学校10校合同選抜展」 @キヤノンオープンギャラリー
2020.12 多摩美術大学


amazon.comでは、配達員から荷物を受け取る際、玄関に荷物を置いてもらうことで配達を完了とするサービス「置き配達」を利用することができる。
2020年に人同士の接触を避けるという目的で国内導入されたこのサービスを利用すると、荷物を配達したことの証明として、配達員が撮影した荷物の写真がユーザーの購入ページにアップロードされる。
荷物の確認といった配送業務の一環として撮影され、購入者のページにアップロードされる置き配写真は、配送業者の通信端末の負担を削減するために解像度が低く、最低限の手間で撮影されるがゆえに指の映り込みや手ブレといった人為的エラーが生じることもしばしば見受けられる。
そしてそうした無機質な撮影の中で生まれる人間臭いエラーは撮影者の残り香として、対面での接触が避けられ匿名性を帯びた配達員という撮影者の存在を呼び起こす。 本作では、作者の購入ページにアップロードされる、荷物の『確認』のためだけに撮影されたある種の貧しい写真を、同時代的な匿名写真(ファウンドフォト)として保存、記録、展示する。
写真のアーカイブのために作られたinstagramアカウント*1には、作者宅の玄関と荷物が被写体となった写真が日々投稿され続ける。 本来、記憶や記録などを「残す」という目的のために撮影されていた写真というメディアが、何かを「確認」するという刹那的な役割を果たすためのメディアとして扱われ始めているこの現状は、スマートフォンの流通以降確実に湾曲しつつある写真というメディアへの向き合い方を如実に表しているようである。
日々スマートフォンの通知と共に我々の購入ページに届く、誰がいつ撮影したのかも分からない段ボールの写真は、加速の果てに摩耗していくデジタル写真の成れの果てを確かに予測しているとも言えるであろう。
*1 unattended_delivery instagramアカウント https://www.instagram.com/unattended_delivery/

Amazon.com offers a delivery service called "Un attended_delivery," in which the delivery is completed when the customer receives the package from the deliveryman by having him leave the package at the door.
The service, introduced in Japan in 2020 to avoid human contact, uploads a photo of the package taken by the delivery person to the user's purchase page as proof that the package was delivered.
The photos taken as part of the delivery process, such as checking the package, and uploaded to the buyer's page have a low resolution to reduce the burden on the delivery company's communication terminal, and are taken with minimal effort, which often results in human error, such as the reflection of fingers or camera shake.
The human errors that arise in such inorganic photography evoke the presence of the photographer, the deliveryman, whose anonymity is tinged with a sense of anonymity as he avoids face-to-face contact.
This work preserves, documents, and exhibits a kind of poor photography uploaded to the author's purchase page, taken only to "check" packages, as contemporaneous anonymous photographs (found photos).
An instagram account*1 created to archive the photos will continue to be posted daily, with the front door of the artist's home and his luggage as the subjects of the photos.
The current situation in which the photographic medium, which was originally intended to "preserve" memories and records, is now being treated as a medium to fulfill the ephemeral role of "confirming" something, is a true reflection of the way people are dealing with the photographic medium,
which has been steadily curving since the distribution of smart phones. This situation is a clear indication of the way people are approaching the media of photography, which has been curving since the distribution of smart phones. The cardboard photos that arrive on our purchase page with our smartphone notifications every day,
with no indication of who took them or when, certainly predict the end of digital photography as it accelerates and wears out.